Transport żywności i innych przedmiotów, które muszą być schłodzone przez cały czas przewozu, realizowany jest najczęściej dzięki samochodom typu chłodnia. Mogą to być zwykłe pojazdy dostawcze z zamontowanym specjalnym układem klimatyzowania ładowni. Czasami mogą to być także wielkie ciężarówki, których naczepy posiadają własny, autonomiczny od pojazdu ciągnącego system chłodzenia. Niezależnie od wykorzystywanego środka transportu, najważniejsze jest utrzymanie wewnątrz stałej, niezmieniającej się temperatury. Sprawdzamy jak to jest osiągane.
Przede wszystkim powierzchnia ładunkowa musi mieć doskonałą izolację termiczną, aby ciepło nie mogło przenikać do wnętrza. Dzięki temu można stosować o wiele mniejsze urządzenia chłodnicze, by uzyskać wewnątrz pożądaną temperaturę. Izolację najczęściej wykonuje się ze styropianu, a także ze specjalnej pianki. Podobne środki są stosowane w domowych lodówkach, dzięki którym wewnątrz panuje chłód, nawet gdy w pomieszczeniu mamy 30 stopni.
Usuwanie ciepła z wnętrza realizowane jest poprzez instalację podobną do tej, jaka pracuje w domowej klimatyzacji. Kompresor jest jednak zasilany prądem bezpośrednio z instalacji samochodu (pojazdy dostawcze), czasami wykorzystuje się sprężarkę napędzaną bezpośrednio przez silnik spalinowy (również auta dostawcze), a czasami jest ona sprzężona z niezależnym silnikiem (głównie naczepy TIR-ów). Serwis agregatów chłodniczych na czas pozwala na ich pracę z największą możliwą wydajnością. Odpowiednią temperaturą we wnętrzu steruje zaś termostat, który utrzymuje ją na stałym poziomie. W ten sposób można przewozić żywność nawet na odległości sięgające tysięcy kilometrów.