Jednym z ważnych elementów wykorzystywanych na szeroką skalę we wszystkich gałęziach przemysłu jest łożysko. Zamontowanie go w maszynie pozwala wprawić w ruch podtrzymywaną część. Dzięki temu siły są rozłożone na strukturę całego mechanizmu. Istnieją różne rodzaje, w zależności od budowy i rodzaju zastosowania.
Łożyskami tocznymi określa się całą grupę mechanizmów, która z uwagi na budowę dzieli się na kolejne kategorie – można tu wymienić kulkowe, igiełkowe, toroidalne, walcowe oraz stożkowe. Są one wszechobecne w przemyśle samochodowym, maszynowym a także rolniczym. Ten rodzaj składa się z dwóch pierścieni, między którymi znajdują się elementy toczne, wprawiające w ruch oba pierścienie.
Łożyska kulkowe – elementami tocznymi są tu kulki. Wyjątkowa trwałość i prosty montaż przemawiają za szerokim zakresem zastosowań. Dawniej kulki były wykonywane tylko i wyłącznie z metalu, w tej chwili wykorzystuje się polimery, które zwiększają parametry wytrzymałościowe, zwłaszcza na działanie substancji chemicznych – są idealne np. w przemyśle spożywczym czy odzieżowym.
W przypadku łożysk stożkowych często wykorzystuje się je w kombinacjach – łożyska parowane pozwalają na sprytne rozwiązanie wielu problemów naraz. Są one dopasowywane w różnych układach – w zależności od potrzeb wyróżniamy systemy: X, O lub tandem. Dzięki prostej zabudowie można uniknąć błędów związanych z montażem. Posiadają one ogromną zdolność przenoszenia obciążeń, dlatego są chętnie wykorzystywane w przemyśle ciężkim.
Łożyska ślizgowe nie mają części pośredniczących, które są ruchome. Idealnie nadają się do ciasnych przestrzeni. Stosuje się je w transporcie, w mechanizmach składania i w przegubach. Są także obecne w wózkach widłowych, urządzeniach medycznych, przemyśle samochodowym i lotniczym. Przy ruchu liniowym niezbędne są łożyska liniowe. Ruch odbywa się wzdłuż elementu prowadzącego – szyny lub wałka. Zwykle są wykonane z metalu, lecz coraz częstszym materiałem są polimery.