Pneumatyczne części stosowane w ramach zawieszenia

Zawieszenie samochodowe to system zbudowany z kilku wzajemnie współpracujących ze sobą elementów, których zadaniem jest łączyć konstrukcję nośną pojazdu (ramę lub samonośne nadwozie) z kołami. Części zawieszenia można wymienić bardzo wiele, wśród nich wskazuje się najczęściej na: resory, wahacze, drążki skrętne i reakcyjne, stabilizatory czy też amortyzatory. Obecny rynek motoryzacyjny oprócz systemów zawieszenia pneumatycznego oferuje również zawieszenia hydrauliczne. 

Mechanizm działania

Podstawowym zadaniem systemu pneumatycznego zawieszenia jest zachowanie stabilnych parametrów resorowania niezależnie od poziomu obciążenia samochodowego. W związku z tym wyróżnia się przede wszystkim prostą budową i niewielkimi gabarytami poszczególnych komponentów. Dzięki takim cechom może być bez problemu zamontowany w przeciętnej wielkości samochodach. Zawieszenie pneumatyczne wykorzystywane jest głównie w kilku podstawowych markach takich jak np. zawieszenie Audi A6 C5, czy typach, jak choćby Citroen C4 Picasso oraz w wielu autach typu SUV. Ich elementy stanowią praktyczną i komfortową alternatywę dla modelu hydraulicznego. Wykorzystywane są w nim zwykle części poduszkowe, które wypełniane są powietrzem za pomocą specjalnych kompresorów. W składzie układu pneumatycznego można również znaleźć wiele innych, cennych z punktu widzenia funkcjonalności systemu, elementów: czujniki ciśnienia, przewody powietrzne, zawory regulacyjne czy osuszacz powietrza. Każdy z nich pełni swoją rolę, ale też wpływa na działanie całego systemu.

Dodaj komentarz

dwadzieścia − 4 =