Konserwacja maszyn to jedna z najważniejszych czynności, które regularnie należy wykonywać w celu przedłużenia żywotności każdej maszyny. Żadna konserwacja nie odbyłaby się bez odpowiedniego smarowania wszystkich podzespołów maszyny, które w trakcie wykonywania swojej roli wchodzą w ruch i interakcję. Dzięki odpowiednim zabiegom konserwacyjnym minimalizujemy ryzyko przegrzewaniu się maszyny, a także zmniejszamy tarcie pomiędzy elementami. Efektem dobrze wykonanej konserwacji jest znaczne wydłużenie czasu pracy każdej z maszyn. Jednak wciąż pozostaje pytanie – czego użyć do konserwacji maszyn – smaru czy oleju?
Wykonanie konserwacji, polegającej na wykorzystaniu oleju wpłynie pozytywnie na chłodzenie całej maszyny, utrzymanie jej we względnej czystości oraz zabezpieczenie przed zbyt dużym tarciem. Dobór odpowiedniego materiału smarnego powinien być uzależniony od konstrukcji danej maszyny. W grę wchodzą takie elementy, jak: specyfika działania całego mechanizmu oraz węzły łożyskowe, które znajdują się na wyposażeniu zdecydowanej większości maszyn. Oleje, ze względu na stan ciekły, świetnie nadaje się do konserwacji elementów maszyny, które nie mogą być konserwowane smarem w stanie stałym. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że smarowanie olejem nie ochroni naszej maszyny przed korozją oraz wilgocią, szczególnie gdy nie jest ona uruchamiana regularnie.
Smar to produkt, który utrzymywany jest w konsystencji stałej lub półpłynnej. Jest on tworzony na bazie mieszania produktu smarowniczego ze specjalnym środkiem zagęszczającym. Smary świetnie nadają się do konserwacji podzespołów maszyn, w których olej nie znajdzie zastosowania. Jakie są te przykładowe podzespoły? Łożyska, przeguby, prowadnice, wszelkie uszczelnienia oraz sprężyny. Co więcej, smar idealnie nada się do konserwacji wszystkich elementów, które są wykonane z metalu, plastiku oraz gumy. Przed wyborem odpowiedniego smaru należy jednak zwrócić uwagę na klasę konsystencji substancji. Wiele rodzajów smarów znajdziemy na https://www.centralne-smarowanie.pl. Pamiętajmy, że jego konsystencja zawsze powinna być dostosowana do konkretnej maszyny i jej wymagań.