Komunikacja w nowo zakładanej firmie (jak również w takiej, która prowadzona jest już od dawna) jest niezwykle ważna. Właśnie z tego powodu konieczne jest utworzenie odpowiedniej dla potrzeb firmy centrali telefonicznej. Czym zatem różnią się jej poszczególne rodzaje?
Analogowa centrala telefoniczna oparta jest na klasycznej sieci telefonicznej, w której wszystkie połączenia odbywają się za pomocą dwóch aparatów telefonicznych, połączonych ze sobą kablem.
Centrale tego typu mają ograniczoną ilość funkcjonalności. Użytkownicy zazwyczaj mają możliwość korzystania z identyfikacji numeru i poczty głosowej. Mogą wykonywać rozmowy międzynarodowe, a także przekazywać połączenia między urządzeniami czy też blokować niechciane telefony.
VoIP, czyli voice over internet protocol, to sposób tworzenia centrali telefonicznej opartej na połączeniach przekazywanych za pomocą internetu. Żaden inny sposób nawiązania połączenia, który nie wymagałby używania internetu, nie jest w tym przypadku możliwy.
Sieć internetowa VoIP może mieć charakter wewnętrzny lub zewnętrzny. Wewnętrzna sieć VoIP bazuje na urządzeniach znajdujących się w danej firmie, a dział IT ma bezpośredni dostęp do serwerów, które umożliwiają nawiązywanie połączeń. W ten sposób zarządzanie centralą telefoniczną staje się banalnie łatwe.
Z kolei zewnętrzna sieć VoIP opiera się na serwerach dostarczanych z zewnątrz. Pracownicy firmy nie muszą zajmować się doglądaniem takiej sieci, a jedynym jej elementem fizycznie istniejącym w firmie są telefony.