Kodeks Pracy zobowiązuje pracodawcę do rejestrowania godzin, jakie przepracował jego podwładny, po to, by w sposób właściwy móc obliczyć jego wynagrodzenie oraz wypłacić odpowiednie świadczenia. Dlatego też coraz większą popularnością cieszą się w pełni automatyczne urządzenia i oprogramowania stworzone w tym celu. Dodatkowo technologie te wpływają na zwiększenie bezpieczeństwa miejsca pracy oraz poprawiają organizację. Jakie rozwiązania sprawdzą się w firmie?
Rejestracja i ewidencja czasu pracy to główne powody, dla których firmy decydują się na systemy elektroniczne. Każdy z pracowników otrzymuje zakodowaną kartę lub brelok, które ma obowiązek przyłożyć do specjalnego czytnika zamontowanego zwykle przy wejściu, który odczytuje i wysyła dane na serwer. W ten sposób pracodawca uzyskuje informację o godzinach przyjścia i wyjścia z pracy. Może także wygenerować raport, w którym uzyska dane nie tylko o przepracowanych dniach, ale także o nieobecnościach.
Poza wspomnianym rejestrem czasu pracy, istotną kwestią jest także bezpieczeństwo. Systemy ewidencji czasu, często połączone są z kontrolą dostępu do pomieszczeń. Umożliwiają kodowanie indywidualnych kart pracowniczych w taki sposób, aby mieli możliwość wejścia tylko do pomieszczeń dla nich przeznaczonych. Dodatkowo osoby, które nie posiadają kart, nie mogą swobodnie poruszać się po firmie.
Tego typu technologie przeznaczone są nie tylko dla dużych firm. Z powodzeniem korzystają z nich także małe i średnie instytucje. Poprawa bezpieczeństwa, zwiększenie komfortu pracy, możliwość wyciągania raportów, a tym samym tworzenie analiz związanych z poprawą organizacji w firmie sprawiają, że trudno w dzisiejszych czasach wyobrazić sobie budynek bez tych rozwiązań.