Zawory są najważniejszą częścią systemu hydraulicznego. Zawory pozwalają kontrolować przepływ cieczy i mogą być zaprojektowane tak, aby spełniać wiele różnych funkcji. Rodzaje zaworów stosowanych w układach hydraulicznych są ogólnie klasyfikowane według ich funkcji:
Służą one do sterowania przepływem cieczy przez układ. Zawory sterujące mogą być ręczne lub automatyczne. Automatyczne zawory sterujące reagują automatycznie na zmiany ciśnienia lub temperatury, natomiast ręczne zawory sterujące wymagają ręcznej regulacji.
Zawory nadmiarowe są przeznaczone do obniżania ciśnienia w układzie, które w przeciwnym razie mogłoby spowodować uszkodzenie. Zawory nadmiarowe mogą być wstępnie ustawione (ustawione w fabryce) lub regulowane (ustawione przez operatora przed użyciem).
Zawory wydechowe służą do wypuszczania zużytych produktów paliwowych z cylindra. Są one zazwyczaj wykonane ze stali i mają cienką warstwę chromu, aby były odporne na zużycie w wyniku wysokiej temperatury i tarcia. Zawory wydechowe są otwierane przez wałek rozrządu wydechowego i zamykane przez sprężyny, które przywracają je do pierwotnego położenia po otwarciu.
Zawory dolotowe są również znane jako zawory ssące lub indukcyjne, ponieważ wciągają powietrze do komory spalania, gdy otwierają się podczas suwu dolotu. Wpuszczają one mieszankę paliwowo-powietrzną do komory spalania, aby mogła zostać efektywnie spalona przez zapłon świecy zapłonowej. Zawory dolotowe znajdują się zazwyczaj na głowicach cylindrów z dwoma lub więcej cylindrami na bank (łącznie cztery). Większość silników ma dwa zawory dolotowe na głowicę cylindra (dwa na bank), ale niektóre silniki mogą mieć cztery lub więcej na bank (łącznie).