Zawieszenie samochodowe to system zbudowany z kilku wzajemnie współpracujących ze sobą elementów, których zadaniem jest łączyć konstrukcję nośną pojazdu (ramę lub samonośne nadwozie) z kołami. Części zawieszenia można wymienić bardzo wiele, wśród nich wskazuje się najczęściej na: resory, wahacze, drążki skrętne i reakcyjne, stabilizatory czy też amortyzatory. Obecny rynek motoryzacyjny oprócz systemów zawieszenia pneumatycznego oferuje również zawieszenia hydrauliczne.
Podstawowym zadaniem systemu pneumatycznego zawieszenia jest zachowanie stabilnych parametrów resorowania niezależnie od poziomu obciążenia samochodowego. W związku z tym wyróżnia się przede wszystkim prostą budową i niewielkimi gabarytami poszczególnych komponentów. Dzięki takim cechom może być bez problemu zamontowany w przeciętnej wielkości samochodach. Zawieszenie pneumatyczne wykorzystywane jest głównie w kilku podstawowych markach takich jak np. zawieszenie Audi A6 C5, czy typach, jak choćby Citroen C4 Picasso oraz w wielu autach typu SUV. Ich elementy stanowią praktyczną i komfortową alternatywę dla modelu hydraulicznego. Wykorzystywane są w nim zwykle części poduszkowe, które wypełniane są powietrzem za pomocą specjalnych kompresorów. W składzie układu pneumatycznego można również znaleźć wiele innych, cennych z punktu widzenia funkcjonalności systemu, elementów: czujniki ciśnienia, przewody powietrzne, zawory regulacyjne czy osuszacz powietrza. Każdy z nich pełni swoją rolę, ale też wpływa na działanie całego systemu.